Raamatu kaane ja sisu disain
Isekirjastamise tõus on andnud võrdse võimaluse andekatele autoritele kõikidest žanritest. See, mida varem peeti tagavaraplaaniks, on nüüd paljude kirjutajate eelistatud tee. Enda raamatu avaldamine annab sulle täieliku loomingulise kontrolli. See toob suurema osa rahalisest tasust sulle endale. Ja see on lihtsam kui kunagi varem.
Aga ükski kirjastamistee ei taga rahalist edu. Ja kui sa kirjastad ise, langeb suurem osa vastutusest edu saavutamise eest sinu õlgadele.
Sina turundad oma raamatut ja iseennast ning oled vastutav ka suurepärase küljendamise ja kaanekujunduse eest. Sinu raamatu visuaalne disain on sama palju turundustööriist kui kunstiline väljendus.
1. Vali formaat: trükitud, digitaalne või mõlemad?
Esimene samm raamatu kujundamisel on otsustada, kuidas lugejad su raamatut loevad. Kas sa lood trükiraamatu või digiraamatu?
Algajate autorite jaoks on kõige kulutõhusam tee digitaalne kirjastamine. Aga kui sul on kindel soov luua füüsiline, trükitud raamat ja eelarve selleks olemas, on see täiesti võimalik.
Pea meeles, et trüki- ja digiväljaannetel võivad olla erinevad kujundusnõuded.
Trükiraamatud
Raamatu trükkimine on tehniline, mehhaaniline protsess. Seetõttu tuleb raamat kujundada nii, et see suudaks läbi teha trükiprotsessi ilma, et see kahjustaks lõpptulemust.
Esimesed otsused, mida pead tegema: raamatu mõõtmed ja köitmisstiil (kõvakaaneline, pehmekaaneline, spiraalköide jms). Need tegurid mõjutavad kõiki teisi disainiotsuseid, sh lehekülje paigutusi ja kaanekujundust.
Trükikojad nõuavad kindlat ruumi lehekülje äärtes, et nad saaksid raamatut lõigata ja köita ilma, et tekst saaks kahjustada. Iga trükikoda on erinev, seega räägi oma trükikojaga, et selgitada välja, kui palju ruumi on vaja lõikamiseks, bleediks, köitevaruks ja marginaalideks.
Pea ka meeles, et loetavus on alati disainis esmatähtis. Ja mõned fondid sobivad paremini trükiks. Serif-fondid on trükis lihtsamini loetavad. Need aitavad lugeja silmal liikuda sujuvamalt ühelt tähelt teisele üle paberi.
Trükiraamatud vajavad rohkem täpset lehekülje paigutust kui digiraamatud. See tähendab, et need vajavad rohkem aega ja tähelepanu detailidele.
Digiraamatud
Digiraamatutel on suur nõudlus. Lihtsus laadida digiraamat alla just siis, kui lugemisisu peale tuleb, on viinud selleni, et aina enam lugejaid ostab e-raamatuid. E-raamatu faile saab alla laadida paljudesse mobiilseadmetesse ja e-lugeritesse.
See tähendab, et su lugejad loevad raamatut väga erinevatel seadmetel. Seega on oluline luua kaanekujundused, mis sobivad kõigi populaarsete e-lugerite ekraanisuurustega. Uuri välja, millised on ilmumise hetkel kõige levinumad e-lugerid, et katta kõik tähtsamad formaadid.
Lugejad saavad ka ise digiraamatuid seadmetes ümber kujundada. Nad saavad muuta fonte, teksti suurust, rea- ja tähevahet ning kontrasti. Sa ei pea lehekülje paigutuses olema sama täpne kui trükiraamatu puhul, lugejad kohandavad seda vastavalt oma eelistustele ise.
2. Lehekülje paigutus
Lehekülje kujundus ei ole nii pilkupüüdev kui kaanekujundus. Aga see on sama oluline. Lehekülje paigutus hõlmab kõike, mida lugeja leheküljel näeb. Ja kuigi mõnes kohas saab väljendada ka isikupära (näiteks peatükkide pealkirjad ja esimene lõik), peaks lehekülje paigutus üldiselt jääma märkamatuks. Lehekülje paigutus peaks esmajoones toetama loetavust. Kui lugeja märkab lehekülje paigutust, tähendab see tõenäoliselt, et midagi häirib lugemiskogemust.
Milline näeb välja hea lehekülje paigutus?
Parimad lehekülje paigutused pakuvad piisavat vahet ridade vahel, puhast ja loetavat teksti, ühtlaseid marginaale.
Leheküljenumbrid ja peatükkide pealkirjad peaksid olema korrektselt tähistatud. Kuid nagu mainitud, on trüki- ja digiraamatutel erinevad paigutusnõuded.
Trükiraamatud vajavad staatilisi ja terviklikke lehekülje kujundusi, mis võimaldavad trükkida identseid eksemplare. E-raamatud ja nende formaadid on paindlikud (lugejad saavad muuta fonte, rea- ja tähevahet, kontrastsust jne). Seetõttu ei pea digiraamatu puhul lehekülje kujundus olema nii detailne.
Lehekülje paigutuse elemendid
Lehekülje paigutust kavandades mõtle järgmistele komponentidele:
Font – Milliseid fonte kasutad põhitestis ja aktsenttekstis (pealkirjad, esimesed lõigud jne)?
Pealkirjad – Tavaliselt ilmuvad visuaalselt huvitavamas aktsentfondis.
Esimene lõik – Võib olla kujundatud eraldi, nt suuremana, teises fondis või muust tekstist eraldatuna.
Esimene rida – Võib samuti erineda tavatekstist, nt visuaalselt esiletõstetud kujul.
Reavahe – Kui palju ruumi jääb ridade vahele? Kui palju lausetelõpu taha? Tähtede vahele?
Taanded – Kas igat uut lõiku alustatakse taandega? Kui suurega?
Marginaalid – Kui laiad ja kõrged on lehekülje servad? Ära unusta trükikoja nõudeid: lõikevaru, bleed’i ja köiteserva.
Leheküljenumbrid – Kus need asuvad? Kas kõikidel lehtedel?
Illustratsioonid/graafika – Kas lisad pilte peatükkide alguses või lõpus? Millised need on?
Lehekülgede tüübid
Igas raamatus on mitut liiki lehekülgi. Minimaalselt sisaldab iga raamat tiitellehte ja tavateksti lehekülgi, kuid sinu raamatu puhul võivad sobida ka paljud muud leheküljeliigid.
Võimalik, et soovid käsikirja lisada mõne või kõik järgmistest:
Tiitelleht
Pühendusleht
Sisukord
Uue peatüki leht
Tavateksti leht
Illustratsioonileht
Tänusõnad
Lisa
Igal neist lehtedest peaks olema oma eraldi kujundus. Kui tunned, et kogu see info on üle jõu käiv, see on täiesti normaalne. Siin on palju, millele mõelda.
3. Raamatu kaanekujundus
Me teame, et sa tahad, et su raamat müüks oma sisu tõttu. Lõppude lõpuks oled sa kirjanik, mitte turundaja. Aga nagu me juba varem mainisime …lugejad tõesti hindavad raamatuid kaane järgi. Just sellepärast kulutatakse palju fotosessioonidele, illustraatoritele ja fookusgruppidele, et luua rabavaid raamatukaasi.
Isekirjastamine ei ole vabandus nõrga kaanekujunduse jaoks. Ja isekirjastajatel ei ole luksust endale halba kaant lubada. Sinu raamatu kaas on sissejuhatus, sild tulevase lugejani. Hea kaas haarab tähelepanu ja seab ootused raamatu enda suhtes, andes inimestele põhjuse see kätte võtta või lingile klõpsata. Teisisõnu, tugevad kaaned müüvad.
Raamatukaane ülesanne on suur
Kaane ülesanne on täpselt kokku võtta sinu raamatu olulisemad teemad, edastada põhiinfo nagu pealkiri ja autorinimi ja mis kõige olulisem – haarata lugeja tähelepanu.
Kõige elementaarsemal tasandil peab sinu raamatu esikaas sisaldama: raamatu pealkirja, autori nime ja vajadusel seeria infot.
Aga see on vaid algus. Hea kaanedisain peab edasi andma enamat kui pelgalt fakte. See peaks pakkuma visuaali, mis aitab lugejal raamatuga emotsionaalselt ühendust saada. Ilma selle ühenduseta sirvivad nad lihtsalt edasi.
Samuti on oluline mõista raamatukaane disainitrende.
Mõned juhised, mis aitavad sinu kaanel silma paista ja sihtgrupiga suhestuda:
Kasuta värve targalt
Värv on üks tugevamaid tööriistu raamatukaane disainis. See võib aidata sinu raamatul visuaalselt eristuda teistest sama žanri raamatutest, riiulis või veebilehel. Õige värv võib tugevdada raamatu teemat või meeleolu, aidates lugejatel suhestuda ja ootusi kujundada. Seega tasub kaaluda ootamatut värvivalikut, mis aitab su raamatul esile tõusta, aga ainult juhul, kui see sobib sisuga.
Investeeri eritellimusel loodud graafikasse
Sinu raamatu kaanel olevad graafikad (või nende puudumine) peavad edasi andma kogu raamatu sisu vaid ühe kaane kaudu. Ainulaadsed, spetsiaalselt loodud graafilised elemendid kujutavad sinu raamatut paremini kui ükskõik milline stock-foto, sest sinu raamat on unikaalne.
Sina tunned oma raamatut paremini kui keegi teine. Seega on sinu sisend ülioluline. Aga kui sa ei ole professionaalne graafiline disainer, eriti raamatukaante alal, soovitame kujundustööd usaldada siiski professionaalile.
Professionaalse disaineri palkamine annab sulle võimaluse anda loovsisendit, jättes samal ajal keerukad tehnilised detailid ekspertidele.
Ole valmis rääkima disaineriga raamatu põhiteemadest, peategelaste välimusest, olulisest sümboolikast ja teosest üldiselt. Disainer vajab neid teadmisi, et luua disain, mis sobib sinu raamatuga.
Ole nõudlik tüpograafia osas
Mitte kõik fondid ei ole võrdsed. Kuigi fontidel puudub absoluutne paremusjärjestus, on mõned neist paremini loetavad ja temaatiliselt sobivamad kui teised. Fondid edastavad lisaks sõnadele ka emotsiooni visuaalselt. Pea seda silmas, kui valid koos disaineriga raamatu kaane tüpograafiat.
Enamik raamatukaasi kasutab 2–3 erinevat fonti:
Pealkirja font – peaks väljendama tunnet, mida soovid lugejas äratada. Võid siin lubada natuke rohkem stiili kui loetavust, aga see peab siiski loetav jääma.
Tagakaane font – sisututvustus ilmub siin. Vali väga hästi loetav font. Trükiraamatus eelistatakse lihtsat serif-fonti, digiraamatus lihtsat sans-serif’i.
Täiendav aktsentfont – lühitekstid nagu autori nimi, seeriainfo, auhinnad või tsitaadid. Peab olema loetav, aga võib olla silmapaistvam kui tagakaane font.
Disainer soovitab sulle fonte, kuid vaata need hoolikalt üle, et need päriselt sobiksid sinu raamatu tooniga.
Ära alahinda tagakaant
Esikaas saab küll kogu tähelepanu, aga tagakaas sulgeb tehingu. Esikaas tekitab huvi, tagakaane tekst veenab lugejat ostma. Veendu, et tagakaas oleks hästi loetav ja suunaks tähelepanu sisututvustusele.
Lõpusirgele jõudes
Raamatu kirjutamine on põnev. Oma loovuse ja nägemuse jagamine maailmaga on sügavalt tähenduslik teekond. See võib olla ka väga tulus. Seega ära vähenda oma raamatu edu võimalusi kehva disainiga.